Jobbig bilresa till Zinken i går. Vad skulle jag där att göra? Fin stämning visserligen. Lågsniffande flygplan, måne, utomhusbandy. Träffade veteraner som Jonas Johansoon och Göran Rosenberg. Hans Elis skymtade på läktaren. Men, som sagt, varför? VSK har tappat spelet, eller rättare sagt: Stefan Karlsson har listat ut hur man stoppar de attacker som nästan undantagslöst dras upp av Joneby och Holmgren, nu när Ted Andersson är hämmad av skador och Engström sjuk. Hur ska detta sluta? Inte blev det bättre av att jag var sömndimmig i morse och inte hann gnugga ögonen innan frosten kröp på mig ute i trädgården.
Om man ska se gårdagsmatchen med grönvita ögon säger man så här: Bajens första mål var onödigt, en slarvig bakåtpass av Knutson gav hörnan; Sjöstrom kunde ha fått straff när han bröt igenom i första och fick slag på klubban; Bajens andra föregicks av en interference; Jonas Nilssons skott kunde ha gått in… men visst var Hammarby bättre.
Läs gärna tidigare kommentarer. Mycket lokalhistoria sprids om Bomansgatan, Skallberget och om husen på Stora gatan där Yngve Swenson hade sitt huvudkontor och utställningshall, bredvid Bergius järnhandel (guldsmeden och antikvitetshandlaren hette Strinnholm). Swenson öppnade på Stora gatan 53 redan 1919. Tio år senare byggde han ett garage på Kopoparbergsvägen och 1936 en verkstad och fabrik för Aros-Tippen på Pilgatan. Här kommer ett par bilder.
I dag publicerades det första av två avsnitt med Carl Hennings färgbilder från tidigt fyrtiotal i Frågor om förr i VLT. Några av dem har ni sett här på bloggen tidigare. Här är en som inte publicerats, vare sig här eller i VLT. Kolla in mannen med väskorna på Vasagatan, nästan ända nere vid Vasaparken. Passagen genom Stadshuset går där i dag. Mannen kommer säkert från Centralstationen, han har passerat över Trädgårdsgatan och är på väg upp mot stan, förbi John H Ericssons röda magasin, som numera är flyttat till Lögarängshamnen.
Automobilaffär – ett så ståtligt namn och ett så spännande fotografi. Undrar vilket år det är taget? Det ser ut som om porten leder till en öppen innangård med garage i bakgrunden. I vart fall kom gården med tiden att byggas över och bli det garage vari först min ”moppe” och senare vespa huserade vid 60-talets slut. Ovanpå garaget fanns en större uteplats med piskställning och, i sin bortre del, fanns en ingång till en lokal som inrymde Hermods och Facit skrivmaskinsutbildning. Om den lokalen tillhörde byggnaden Stora gatan 53 eller annat hus kommer jag inte ihåg. Däremot minns jag alla damer som ivrigt knattrade på sina skrivmaskiner. Det var nog bara min egen ålder som gjorde att jag upplevde dem som damer.
Man blir nostalgisk och kanske måste jag leta upp Yngve Swensons bok Bilder i backspegeln. Det var väl f.ö. i den han beskriver hur han under krigsårens bensinransonering i sin med gengasaggregat försedda Ford körde uppför Oxbacken och tappade aggregatet utan att bilen på något sätt saktade sin hastighet.
Tack för fotot Anders!
Hej Anders.
Härliga bilder som Carl Henning har tagit.Eftersom han var så tdigt ute med färgfilmen,så undrar jag vem eller vilka som har framkallat filmerna?Vet du eller kanske Lars Henning vet.
Eftersom alla bilder är inramade finns det inget som indikerar vilket fotolabb han anlitat. För svart-vita bilder hade farfar egen utrustning inklusive förstoringsapparat.
Hej Anders!
När byggdes Yngve Swenssons hus på Stora gatan 53? Det finns ett foto av Stora gatan 53 publicerat i VLT 25 sept 1979. Det fotot är taget ca 1915 och visar min morfars Velocipedverkstad inhyst i ett betydligt äldre hus. Min morfar hette Carl Park och drev en liten motorcykelfabrik på den adressen. Tyvärr drunknade han 1916 varefter verksamheten lades ner. Ett exemplar av hans motorcykel finns på MC-museet i Surahammar.
Enligt Sven Drakenbergs bok om Västerås byggnadshistoria uppfördes huset 1920, vilket inte stämmer med noteringen at´t Yngve Swenson öppnade där 1919. Men något av de åren stämmer säkert. Velocipedverkstan låg troligen i ett äldre hus.
Hej, Anders.
Tack för att du återger Carl Hennings bilder på bloggen och i VLT. Har just återkommit från ett besök på Örebro Stadsbibliotek, där jag log igenkännande åt gårdagens bilder. Köpmangatan t ex var min skolväg 1937 – 1945, och jag kommer mycket väl ihåg branden 1942. Den inträffade efter en civilförsvarsövning, som jag deltog i som en av medlemarna i en gasindikeringspatrull. Vid tretiden på natten väcktes vi av flyglarmet, och första tanken var att nu har tyskarna kommit. Men som tur var det ett falskt alarm som utlösts i och med branden i post- och telegrafhuset. När jag sedan skulle till läroverket, var naturligtvis gatan avstängd framför telegrafen, och vi fick ta oss till plugget ”bakvägen” ”Automobilaffären” kommer jag också ihåg. Där såg jag bilen, som O Bennström vann med på Rämen 1932.
Min pappa tog diabilder i färg åtminstone från 1940 (måste kolla om jag har något tidigare). Det var Agfa film, om jag minns rätt, och de sändes någonstans med post och kom åter i rullar som måste klippas och bilderna senare monteras – petjobb. (Han var medlem i Västerås Fotoklubb och de måste väl ha uppgifter om när färgfotograferandet kom in.)
Pappa fotograferade f.ö. branden i telegrafhuset och blev arresterad där för att det var förbjudet att plåta det under kriget. Han släpptes dock efter det hade kollat upp honom på polisstationed på Stora Torget.