Flöden:
Inlägg
Kommentarer

Arkiv för februari, 2012

Västerås stad har klart med bokslutet för 2011. Bra siffror. Plockar man bort försäljningar av fastigheter blir det ändå ett överskott på 120 miljoner. Främst beroende på att vi har betalat mer skatt än vad budgetmakarna trodde. Annorlunda uttryckt: lågkonjunkturen har ännu inte slagit så hårt. Politikerna har hållit i pengarna och inga stora överskridanden noteras. Största minus jämfört med budget skrivs på Mälarenergis konto, men resultatet ligger ändå på plus, 96 i stället för tänkta 133 miljoner. Vi får väl tacka och ta emot eftersom elpriserna inte har stigit så mycket som beräknat.

Sämre resultat - och lägre elpriser.

Bland de kommunala bolagen noterar vi att flygplatsen fortsätter på den sedan många år utlagda förlustvägen. Förra året fick Västerås Flygplats AB ett bidrag av skattepengar på 15 miljoner, ändå gick verksamheten 8 miljoner back. Sammanlagt 23 miljoner. Men Ryanair är väl bra att ha, eller?

Får väl läsa mer noga nån kväll. Nu måste jag skriva vidare om annat. Om en resebyrås 90-årsjubileum till exempel. Och om alla märkliga gamla hus kring Stora torget. Kraaks Hotell, till exempel.

Medan jag skriver kan ju ni titta på de här två bilderna och tala om för mig vad gatan heter. Huset med sitt lustiga torn är fotograferat från två olika håll. Jag blir inte klok på gatan. Kan det vara Herrgärdsskolan som man skymtar i bakgrunden på en av bilderna?

Gatubild I. Foto: SBK-arkivet, Stadsarkivet.

 

Gatubild II. Foto: SBK-arkivet, Stadsarkivet.

 

Skrev om Isolationsfabriken på Gideonsberg i dagens Frågor om förr i VLT. Fabriken byggdes av Asea 1917 för tillverkning av isolationsmaterial i porslin under första världskriget. Men porslinsfabriken kom aldrig igång. Freden gjorde att porslinet kunde köpas från annat håll. Asea använde det stora huset för tillverkning av annat isoleringsmaterial i stället, bland annat isoleringslacker. Huset stod kvar innet på Tegnérområdet, norr om Emausmotet, ända in på nittiotalet.

Isolationsfabriken på Gideonsberg, olik alla andra fabriker i Västerås. Foto: ABB-arkivet.

Läs hela inlägget »

Förkyld och hostig. Vad gör det när man får sjunka ner i en stol och uppleva stor bandy från Medeobanan i Kazakstan. Sverige låg under i VM-finalen mot Ryssland med 2-4. Tror det var mindre än 20 minuter kvar när vändningen kom. Mossberg, Mossberg och Berlin. Mittfältets stora spelare. En härlig final. Förvånansvärt att svenskarna fick stopp på ryssarna. Lomanov och Sveshnikov körde ju som fantomer. Och det var ryssarna som lyckades bäst med lyften, till Kenth Hultqvists förvåning. En klassisker bland många andra finaler.

Andreas Westh med pokalen. Foto: Martin Henriksson på Svenska bandyförbundets hemsidan

 

Vi gör Stockholm ibland. I fredags imponerades jag av Johan Rabéus enmansföreställning Gregorius, halvannan timmes solokörning på Stadsteaterns Klarascen. Intensivt och tänkvärt. Bygger på Bengt Ohlssons omskrivning av Hjalmar Söderbergs klassiker Doktor Glas. Hos Söderberg är Glas huvudpersonen, pastor Gregorius den avskyvärde. Här har perspektiven bytt plats.

One man show på Klarascenen.

 

I lördags såg vi den historiska fotoutställningen på Moderna. Rum efter rum med bilder, blev trött i huvudet till slut. Men plötsligt stannade jag till vid en liten inramad bild från 1908, ett bromoljefotografi (inte bromsolja utan bromolja) från pappersnegativ, med en mystisk murrig ton. Fotografen hette Ture Sellman och levde mellan 1888 och 1968. Bilden var döpt till ”Västerås”. Undrar var?

Ture Selmmans foto från Västerås 1908 i Moderna museets samling.

 

Foton på Moderna, puuh.

 

Varför inte en trevlig pall när vi ändå håller på. En pall, eller två, från Kinas Qingdynasti, enligt upphovsmannen Ai Wei Wei, vars facinerande verk ställs ut på Magasin 3 i Stockholms frihamn. Wei Wei, som ritade den olympiska huvudarenan Fågelboet i Peking, är ju numera känd över hela västvärlden för sitt motstånd mot den kinesiska regimen.

Stol av Ai Wei Wei.

 

Har ni sett den här bilden förut? Jag kanske har visat den, men den tål att ses igen. Motivet är faktiskt från Västerås, i början av 1900-talet. Ån är Lillån som flyter fram genom Aseas Mimerkvarter med Södra och Norra Ågatorna på ömse sidor. Huset i fonden är Aseas Folkets hus som byggdes för arbetarna och tjänstemännen, med matsalar och bibliotek. Huset blev laboratorium så småninghom och stod kvar långt in i modern tid omgivet av Mimers verkstadslängor längs Karlsgatan och Stora gatan (som ännu inte byggts på bilden).

 

Lillån med Aseas Folkets hus. Foto: ABB-arkivet.

Läs hela inlägget »

Genberg under vatten

Huset på månen verkar ha fastnat i nån startraket. Men undervattenshotellet på ön Pemba i Indiska oceanen ser äntligen ut att bli verklighet. Mikael Genbergs Utter Inn vid ett korallrev utanför den Västeråsägda anläggningen Manta Resort har drabbats av förseningar. Tillståndet från myndigheterna på Zanzibar tog 2,5 år men nu är allt klart. Nu finns också sponsorer för projektet. Fyra delägare har gått in, bland dem bandylegendaren Hans Elis Johansson och en byggare i Dar Es Salaam, Christer Abrahamsson, som ska stå för det tekniska. Hotellet blir ett lyxboende på 16 kvadratmeter, det byggs i blästrat stål och får en överbyggnad med soldäck, dusch och toa. Genberg hoppas att byggnaden ska kunna målas röd med vita knutar, men det är inte klart än. Platsen är dock utstakad, svetsningarna kommer att ske i en hamn inte långt från Manta Resorts vita sandstrand, ritningarna är klara och arbetet börjar i mars och april. Om inga nya problem dyker upp kan undervattenshotellet hyras ut framåt hösten.

Mikael Genberg knackar på.

Västeråsägda Manta Resort på ön Pemba i Indiska Oceanen.

Från vanligtvis välunderrättad källa förspors också att Mikael Genberg diskuterar på fullaste allvar med landshövding Ingemar Skogö om att sätta torn på Västerås slott…

Till slut en bilod från Stora torget, mins en gammal bild per gång, eller hur:

Polis på Stora torget. Foto: Stadsarkivet.

Läs hela inlägget »

Vintern fortsätter. Kyla, högt i tak. Lätt att andas. Folk rör sig sakta över isarna. Nästa vecka är det bandy i stan igen, när detta märkliga världsmästerskap är slut långt borta i Kazakstan. 15-0 mot USA i dag. Suck. Funderar över varför VSK tappar publik, trots att laget spelar offensivt och ligger i toppen av elitserien. Är det nån som har en bra förklaring? Tyvärr tror jag att den ekande och omysiga hallen kan spela en roll. Vinterstämningen försvann med taket. Jag säger inte att man ska gå tillbaka det gamla, som ju också innebar spel i snö och regn. Men visst saknar jag atmosfären utomhus på Rocklunda en fin vinterdag. Kolla in den här bilden. VSK gör entré på utomhustiden.

Det grönvita laget.

Som sagt. Kom gärna med förslag. Ska man försöka ha en gardin som kan dras för övre läktarsektioner när det är litet folk för att få en tätare stämning? Ska man föreslås en träläktare med trappor på kortsidan för att folk ska kunna gå runt arenan? Hur ska man förbinda sektionerna på var sin sida av elitläktaren? Är det rimligt att bortalagets supportrar blir inlåsta i ena hörnet utan tillgång till bortre kortsidans förlustelser? Kan belysningen ändras? Allt kostar, men att föreslå är gratis.

Så ännu en bild från kvarteret på Smedjegatan innan Folkets hus började byggas 1956. Tror den här bilden är tagen inne på Philipsons gård.

Bakgård vid Smedjegatan. Foto: SBK-arkivet, Stadsarkivet.

Nya Hattfabriken ser ut att bli en succé. Inte bara för atmosfären av gamla Västerås, utan också för maten och den opretentiösas feelingen. Minns ni hattaffären som låg där i hörnet förut? Som jag minns det var det där vi hämtade ut studentmössorna på sextiotalet. Björn Gester har skickat en bild från decenniet är så mycket hände.

Norrlins hattaffär i hörnet Kungsgatan och Slottsgatan på sextiotalet. Foto: Björn Gester.

Hans Wennerström har skickat ett vykort från åren strax efter 1907 när Stadshotellet var nybyggt. Vad gör dom på torget, frågar Hans. Utgrävningar? Eller vad?

Vag gör dom på Stora torget?

Jag tror jag har svaret. Titta på nästa bild, så ser ni att Stadshotellet byggdes innan husraden på torgets norra sida revs. När bygget var klart revs husen och Stora torget blev med ens mycket större och bredare. Det vi ser är alltså husgrunderna från byggnader med månghundraåriga anor. Några riktiga arkeologiska utgrävningar gjordes aldrig, tyvärr. Schaktmassorna från den grävda grunden till Stadshotellet kördes ner för att fyllla ut Lillån. Medeltiden försvann i ett nafs.

Stadshotellet med hus framför.

Läs hela inlägget »

« Nyare inlägg

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Join 63 other followers