Tiden krymper, solen bleknar, snart är bara minnet kvar av septembers rölleka. Skarvarna lär vi inte bli av med, med det går inte att komma ifrån att de flyger likt kinesiska skrivtecken.
Jag var på slakteriområdet häromdan. Ska skriva en Frågor om förr. Det är ett märkligt kvarter, med minnen både av Aseas misslyckade försök att tillverka elektrolytkoppar under första världskriget och av slakteriet från trettiotalet och sextio år framåt. Inne i stora slakteribyggnaden finns ännu de kaklade rummen kvar, som Farmek lämnade dem för tjugo år sen. Kanske blir det en saluhall därute, men dit är steget ännu långt.
Visste ni att författaren Lars Gustafssons far, Einar Gustafsson, var en duktig fotograf i sin ungdom. Lars Gustafsson har lagt ut några sepiafärgade foton, med nostalgiskt skimmer, på sin blogg. Här är en av bilderna, tagen i hamnen i början av 1920-talet. Om jag inte tar fel så ser vi Elbafärjan i sin korta version, till vänster, innan den sågades mitt itu 1926 och förlängdes med ett mittparti på fyra meter. Ångmaskinen verkar vara kvar också och är inte bytt mot en diesel. Vad passagerarbåten heter kan jag inte se, men det är väl Caesar eller Aros som gick i trafik på Stockholm.
Som avrundning, utan egentlig orsak, en bild från Engelbrektsgatan innan fackbiblioteket byggdes. Vad händer med det, förresten? Hyreskontraktet med den privata fastighetsägaren är visserligen uppsagt, men något nytt fackbiblioteket lär knappast byggas. I alla fall inte i gymnasieträdgården. Så det blir väl ett omförhandlat nytt avtal med fastighetsägaren, och det är lika bra det.
Var rummen på slakteriet verkligen kalkade? På den tiden jag jobbade åt disponent Gösta Borg på Andelsslakteriet var de kaklade.
Tack för ditt korrekturöga, Aron. De kalkade rummen har nu blivit kaklade. Min morbror kände förresten Gösta Borg. Jag tror att de drack ganska mycket utspätt vichyvatten tillsammans.
Bilden på Engelbrektsgatan går att datera.
Nyaste bilen på bilden är den blanka BMW:n längst till höger. Den är tillverkad tidigast 1962.
Eftersom det är vänstertrafik, och Missionskyrkan står kvar, så är bilden tagen senast 1967.
Alltså är bilden tagen 1962 – 1967.
Skickligt som vanligt, Michael. Jag kör på känsla, du på fakta.
Åren 1962- 1967 är rätt. Men det är svårt att se om BMW:n är en 1500, 1600, 1800 eller 2000. 1500 kom i september 1962, 1800 året efter. 1964 ersattes 1500 av 1600 och 1966 kom 2000. Karosserna är väldigt lika på dessa modeller, det är motorerna som blir kraftfullare. Jag har en kompis vars far hade en 1800TI och en 2000, men kvalitén var minst sagt tveksam. Jag har för mig att 1800:an t.o.m. hade ett 6-volt system. Fotot måste vara taget efter september 1962 och före 3 september 1967.