Tidig morgon, pigga barnbarn. Uppdraget slutfört strax före lunch. Promenad på rimfrostens Björnön. Vi var många som kommit på samma idé. Förut sprang jag milen därute, nu är jag nöjd om jag kan gå runt två och en halvan. Motionen gav tillräckligt samvete för att sjunka ner i tevefåtöljen. Bandyförlust mot Finland i Tatarstan, sensationell seger mot Kroatien i handbolls-VM. Handboll är en stor tevesport. Mycket stor.
Maj Fröjd, 93 år, skriver sitt livs historia och fortsätter att leta bilder från Malmabergsgatan 8 på Ängsgärdet, de kvarter som kom att kallas Sumpen. Jag skrev om hennes letande i oktober, men det har ännu inte gett något resultat. Nu har Maj i alla fall hittat en bild på några av hennes lekkamrater i kvarteret från mitten av tjugotalet. I övre raden står två flickor i hatten. Det är Maj till höger, hon hette Asplund då. Flickan till vänster hette Ingrid Öhrn. Fler namn minns inte Maj.
Maj har hittat ett gammalt fint vykort i byrålådorna också. Det är skrivet 1919 och visar en båt vid bryggan på Elba – och det är inte Elbafärjan. Kanske är bilden tagen före 1917, det år när Västerås stad köpte färjan.
Ivar Nyström tittade på bilden från Kopparbergsvägen jag hade på bloggen häromdan. I texten skrev jag att Folkets hus ligger i dag till vänster längst bort i bild. Huset längst bort är Kopparbergsvägen 31, skriver Ivar. Folkets hus måste ligga mycket närmare kameran. Ivar skickar med ett par bilder från femtiotalet på Kopparbergsvägen.
Båten vid Elbabryggan måste vara ångslupen Märta som trafikerade Elba från 1890-talet fram till 1919 då den såldes. Ångslupen ägdes och drevs av Västerås Spritbolag fram till 1912, då den därefter inköptes av Västerås stad.
Jag skulle verkligen uppskatta att få en kopia av det publicerade vykortet.
Ångslupen Märta, ex Prinsessan Sophia, byggdes 1866 vid Lindholmens varv och bedrev från 1901 trafik på Västeråsfjärden. Märta blev reservbåt 1917 när s/s Elba köptes in, såldes sedan 1929 till Ridön där hon 1934 höggs upp. Men det fanns sannolikt en Märta till som trafikerade Västeråsfjärden. Redan 1880 trafikerades Elba med en ångslup vid namn Märta och med det lokala Spritbolaget som rederi. Jag har en bild på Märta (en av dem?) troligen tagen strax före upphuggningen. Om du Bengt hör av dig skickar jag över bilden. Min adress är wohlund@spray.se
När det gäller Folkets hus placering tycker jag att alla tre husen till vänster på 1920-talsbilden (både det mörka med två takutsprång, det ljusare låga envåningshuset och det tvärstående med mansardtak s k ‘brutet tak’, kan anses ha ersatts av Folkets hus och det triangelformade torg som nu finns söder om Folkets hus höghusdel.
De två bortersta husen på vänstersidan ligger då där Folkets hus höghusdel kom att ligga, och det första mörka huset med två takutsprång ligger där det nu är ett litet triangelformat torg söder om Folkets hus höghusdel. Det är kanske så både Ivar och du Anders menar.
Det är mycket intressant att jämföra 1920-talsbilden publicerad den 20 januari med samma vy från 1950-talet som du publicerade här på bloggen den 28 november.
Man ser då att alla dessa tre hus på gatans vänstra sida fanns kvar ända in på 1950-talet, men alla de på högra sidan rivits för att göra gatan dubbelt så bred.