Klockan tolv var det fullt i VLT:s Åsikten. Alla platser förbokade. Kul. Men som alltid nervöst. Jag var där i god tid, men den inlånade datorn fastnade och mikrofonen funkade inte. Men jag fick hjälp och kom igång i tid och sen rullade det på en timme. Så här efteråt vet jag knappt vad jag pratade om, mer än att det handlade om gamla Västerås.
Jag ska prata mer om boken och om gamla Västerås, på Stadsbiblioteket den 18 november (dan efter jag kommer hem från nästa resa till Kina…) och i VLT:s Åsikten den 26 november.
Två bilder att fundera över. Först regementets musikpaviljong på Viksäng. Var låg den?
Så en pärla för er som gillar att datera bilder utifrån bilar. Den här bilden på Zimmermanska skolan / Praktiska real måste ha tagits efter 1955. Då gjordes den tillbyggnad frampå skolan som Sven Ahlbom ritade på ett smart sätt.
Hej, Anders!
Synd att man inte kan närvara. Kanske det fanns gamla bekanta bland auditoriet. Zimmermanska skolan kallade vi på min tid rätt poch slätt Teknis.Under första hälften av 40.talet hade vi, läroverkslaget i handboll, heta duster med laget från Teknis. De fortsatte efter skolan som Västerås HF ( handbollsförening ) och var några säsonger uppe i allsvenska liksom VIK.
Det finns ingen bil på bilden som är av senare modell än 1955.
Den Opel Kapitän som syns längst till vänster på bilden ser ut att vara av årsmodell 1954-57. Fr.o.m. 1954 bytte man modell från ”förkrigsmodellen” och 1958-59 kom nästa modellbyte för att 1959-63 göra ett ganska omfattande modellbyte. 1964 kom Kapitän KAD (Kapitän, Admiral, Diplomat) där Kapitän var basbilen. 1969 kom den sista bilen med namnet Kapitän (Kapitän B9 som slutade tillverkas 1970. Admiral och Diplomat levde till 1978 då modellerna ersattes av Senator.
Det är inte en Opel Kapitän till vänster utan en Opel Olympia Rekord.