All politisk verksamhet tycks ligga nere i stan i väntan på söndagens val. Fastighetsnämnden är ett undantag. Den sammanträder i morgon för att sälja mark till Gilltuna Västerås AB för 8,4 miljoner. Marken ligger där Västerleden möter E18. Bolaget ingår i Arvergruppen och ska bygga en Truck Stop där. Låter som det vore i Mellanvästern.
Har ägnat dagen åt att förbereda jobbet som moderator i morgon, i en bostadspolitisk debatt mellan moderaten Claes Kugelberg, socialdemokraten Ulla Persson och Hyresgästföreningens Tomas Östling. Nån gång lär vi komma in på ämnet Gäddeholm, eller Geddeholm, jag har glömt hur vi bestämde stavningen på VLT en gång. Här är hursomhelst en bild från den tid när området levde sitt eget liv.
Flera har kommenterat gårdagens bild på järnvägsövergången. Läs dem under gårdagens inlägg. Axel Sundström visste han också, men han skickade mejl och skrev: ”Bilden måste vara den järnvägsövergång som fanns vid Södra Esplanaden mitt för Aseas ingång. Enligt 1902 års stadsplan skulle Munkgatan fortsätta över Karlsgatan i en båge ner till Södra Esplanaden och därefter via en viadukt över järnvägen ner mot hamnen. Men 1910 skapades industrikvarteret Mimer och någon viadukt kom inte till stånd.”
Ser ut att bli ruskväder på Kulturnatten på lördag. De västliga vindarna tar i, som de brukar. Här kommer en fin bild från tidigt 1930-tal från gamla hamnen.
Kommentera