Föredrag och föreläsningar

Jag kommer gärna och berättar om mina senaste böcker och artikelserier. Med eller utan bilder. Det senaste året har jag pratat mycket om vad som hände i Västerås under det revolutionära året 1917. Här kan du läsa mer om boken 1917.

Jag pratar också gärna om Aseas äventyr i Stalins Sovjet, utifrån den artikelserie jag skrev i VLT hösten 2004, Västeråsarna vid Volga.

Eller om Västerås äldre industriella historia.

Eller om byggnadshistoria, till exempel striden om Stadshotellet i början av 1900-talet.

Jag berättar också om St Petersburg, om ryska resor eller om Peking. Med bilder förstås.

Valborgsmässoaftonen 2005 vårtalade jag på Djäkneberget i Västerås. Vill du läsa talet så finns det här.

Jag ställer också upp som debattledare och utfrågare.

Här är några exempel vad gjort i den här vägen det senaste året:

• Ryska resor, kåseri med bilder, bland annat på STF i Kyrkbacksgården 2007.
  • Föredrag på ABB om Västeråsarna i Jaroslavl, hösten 2006.
  • Flera föredrag med bilder om St Peterbsurg och om Peking 2006 och 2007.
  • Föredrag om Västerås industriella historia på 1910-talet på Länsmuseet hösten 2006.
  • Föreläsning om Västerås industriella historia på 1910-talet på Mälardalens högskola 2005.
  • Debattledare och konferencier under konferensen Sverige mot narkotika på Aros Congress Center 2005.
  • Moderator och debattledare på handikapporganisationernas välfärdsseminarium i Västerås 2004.
  • Föredrag om Sigfrid Edström på Västerås humanistiska förbunds årsmöte 2005.
  • Föredrag om 1917 inför en rad olika organisationer, bland annat pensionärsföreningar.
  • Möten på Stadsbiblioteket i samband med publiceringen av artikelserien om 1917.
  • Möten i Åsikten på VLT efter serien om Asea i Jaroslavl och efter ett bildreportage om "den okände fotografen" David Eriksson.
  • Föredrag på Rotary i Västerås och Surahammar.
  • "Gud faders sista strid", en berättelse om tillkomsten av Stadshotellet (från skandalbygge till byggnadsminne).

Jag är med i styrelsen för Västerås humanistiska förbund.

Hem

Sidans topp