I dag kom domen i förvaltningsrätten om Kokpunkten. Efter mer än ett års väntan. Rätten anser att kommunledningen gjorde fel. ”Tilläggsavtalet” med Peab förra året rymdes inte alls inom det avtal som fullmäktige beslutade om fem år tidigare.
Det var precis vad jag påpekade i mitt överklagande av det beslut som inte var ett beslut men som borde ha varit ett beslut, om ni förstår vad jag menar.
Ändå kommer rätten till slutsatsen att den måste avslå både mitt och Leif Karlssons överklagande. Varför då, undrar man.
Jo, eftersom det tilläggsavtal som kommunalrådet Ulla Persson och dåvarande stadsdirektören Monica Ericsson skrev på inte rymdes inom det gamla fullmäktigebeslutet, tvärs emot vad kommunens jurist hävdade, så finns det heller inget nytt avtal att pröva i strikt kommunrättslig mening.
Goddag yxskaft, kan man tycka. Kommunledningen gjorde fel, men beslutet kan inte prövas eftersom det inte var något beslut.
Tilläggsavtalet, som binder skattebetalarna i Västerås vid ett 25-årigt driftsstöd till i halvmiljardklassen till ett privat badhusbolag är att betrakta som ett civilrättsligt avtal som tecknats för kommunens del av Persson och Ericsson. Inte av någon demokratiskt vald församling, således.
Där är själva kärnan.
De folkvalda fick aldrig någon chans att pröva innehållet i tilläggsavtalet. Det borde de ha fått, det har hela tiden varit min poäng.
I tilläggsavtalet raderas det tidigare sambandet bort mellan badet och den museala/vetenskapliga delen. Tidigare förutsatte delarna varandra, nu kan de seriösa delarna få vänta hur länge som helst.
Ytorna minskades också, liksom tidigare löften om innehållet i badet.
Förvaltningsrätten håller med mig.
Sådana stora och avgörande tillägg till avtalet från 2006 ryms inte inom fullmäktiges ursprungliga beslut, skriver förvaltningsrätten på sin juridiska prosa:
”Förvaltningsrätten finner i motsats till kommunen att ingåendet av tilläggsavtalet innefattar så stora inslag av självständig prövning att det inte kan vara fråga om en ren verkställighetsåtgärd inom ramen för det tidigare samarbetsavtalet.”
Ulla Persson och Monica Ericsson hade inget uppdrag, ingen delegation, att skriva något nytt avtal. Rätten konstaterar också att tillägget inte heller anmäldes eller dokumenterades enligt bestämmelserna i kommunallagen.
Rätten konstaterar att det ”således finns klara brister i kommunens hantering och dokumentation av beslutsgången i ärendet”.
Jag kan alltid säga: Vad var det jag sa? Men vad hjälper det.
Nu sitter vi där med ett civilrättsligt avtal som inte prövats demokratiskt, och som binder skattebetalarna i 25 år.
Vare sig de politiska partierna vill det eller inte.
Men de kanske vill det, eftersom ingen tycks våga ha synpunkter vare sig på innehåller i tilläggsavtalet eller på hur stadshusledningen skött det.
Sedan tycker jag en sak till. Om det nu borde ha fattats ett nytt beslut, så borde förvaltningsreätten inte ha dröjt över ett år med att påpeka det.
Det är också en demokratisk brist.
Kanske kan vi sjösätta en ny devis….moment Västerås??;-))
Styvt gjort, Anders !
Det är rätt att göra uppror, men vad hjälper det; om man har rätt
– och det ändå blir fel.
Får vi se en ursäkt i tidningen?
– Icke, sa’ Nicke. (Men OM så bjuder jag på en lunch.)
Ergo: Bryt ihop & kom igen !
Angående Stora Gatan: Infördes enkelriktningen i samband med att
E18 blev genomfart? – Jag trodde tidigare ….
Förbannad men inte förvånad, är reaktionen inför denna sorgliga föreställning inom genren Kommunal Intrig- och Manipuleringskonst!
Märkligt att se hur makthavarna kan slingra sig ur de mest kompromotterande situationer, gång på gång.
Hur många tror nu att den vetenskapliga och museala delen kommer till stånd inom rimliga tidsramar, hand upp! – Nehej, inte jag heller.
Och hur många äventyrsbadare var det som behövdes för att satsningen ska gå runt? Vi västeråsare och våra närmaste badgrannar måste bli snudd på simmande sälar om det här ska fungera, den saken är klar!
Men jag, liksom du Anders och många andra, misstänker att det blir vi skattebetalare som kommer att sitta där med Svarte Petter om inte alltför många år!
Snart får vi en Svarte Petter till, ute på Rocklunda!
Anders, god sommar på dig och er andra – men framöver förhoppningsvis med mer sol! Jag har inte läst domen, men det civilrättsliga avtalet är ju i sig inte prövat och om det skulle stå sig ligger ju vissa illa till s a s! Stå på dig!
Anders o Anders, som jag skrev på ”feijan”, domen i sig är pinsam både till innehåll och genomloppstid. Vad värre är, lämnar den i allt väsentligt, vägledning för tillägsavtalens sköna konst vid sidan om folkstyret, DVS de ej överprövningsbara avtalen av delegerade ”firma” tecknare. Bara ordet får mig att tänka på helt andra länder.
Yes Gunnar, jag förstår vad du syftar på. Vi har kanske inte en banan- men en gurkrepublik med Ulla P. & co. på gång här…
Man kan skämta om detta, men som AL skrev i VLT, det handlar om demokrati, respekt för beslutsprocesser och medborgarnas insyn. Det har brustit på många sätt och det gungar betänkligt under fötterna på många av våra folkvalda.
Men som vanligt, teflon är det ytskikt som politiker är gjorda av, eller hur?
Jag är på din sida Anders, detta är inte bra ! Riv allt, sanera hela området,
sen fattar vi ett demokratiskt beslut efter en riktig ekonomisk analys / kalkyl .
Som förhoppningsvis innefattar ny-/ om-byggnad på området med realistiska antaganden om vad som kan vara bra och vad som är möjligt. Jag är nöjd så länge jag kan få tillgång till simträning i fin miljö ca 3 ggr i veckan (i bra miljö, dvs utan störande inslag från andra aktiviteter som krockar). MEN: Andra aktiviteter ska ju naturligtvis ha mostvarande möjlgheter ! Detta är ingenting omöjigt, låt oss tillsammans analysera läget och komma överenens, !
/Lasse B