Brukar leverera text och bilder till VLT-serien Frågor om förr på måndag morgon, en vecka före publiceringen. Brukar skriva på fredagen. I dag höll allt på att kapsejsa. Jag försökte svara på en fråga från Håkan Gelin som ville se en bild på Bennströms Bil som låg på Knutsgatan. Textunderlag har jag så det räcker efter en djupdykning i böcker och i VLT-arkivet. Även om jag som vanligt fastnade för något helt annat än det jag egentligen letade efter. Läste till exempel, med stigande förvåning, en VLT-artikel från 1945 om en kommunal utredning som slog fast att Västerås skulle vara fullt utbyggt 1970. Då skulle det ”slutliga invånarantalet” vara högst 65 000, lägst 56 000. Tänk att utredare alltid tror sig veta bäst.
Ok, lag letade vidare. Nu gällde att få fram en bild på Bennströms Bil på Knutsgatan. Utan bild, ingen artikel. Ingen bild i VLT-arkivet, ingen på Stadsarkivet, ingen bland Ernst Bloms bilder. Nu hade jag lagt ner så mycket tid på artikeln att jag bara måste få fram en bild. Vore inte kul att börja på något nytt kvart i tolv. Slog i telefonkatalogen. Hittade Rolf Bennström, brorson till Olle Bennström. Olle blev nästan världsberömd för sin seger i KAK:s Grand Prix, Rämenloppet, 1932 med sin hembyggda Ford och som några år senare startade bilfirman på Knutsgatan. Rolf hade inga bilder, men vi pratade om hans egen persienn- och markisfirma i stället. Nog så intressant. Det är inte alla som startar en persiennfirma. Gott kaffe bjöd han på också.
Rolf tipsade om andra, som hade jobbat på Bennströms, och som kanske kunde ha bilder. Jag jagade vidare. Pratade med Bernt Sjöstrand, som berättade minnen men som inte hade någon bild. Jag pratade med Berndt Horsell som började jobba på Bennströms 1946 och som nu bor på Herrgärdets servicehus, mitt emot där Bennströms låg. Han kom ihåg mycket, men nån bild hade han inte.
Nu måste jag ta ett break och vara med på VSK:s marknadskommittés möte. Vi pratade om hur fler åskådare ska lockas till ABB Arena. VSK ligger i elitseriens topp, men publiken springer inte benen av sig. Är det arenans fel? Bandyns? Eller vad?
Sen, när mörkret sänkt sig över Aros, fick jag napp hos Roland Nykvist på Drottninggatan som köpte motorrenveringen av det som då fanns kvar av Bennströms. Han hade en bild från femtiotalet! När jag kom dit var bilden borta. Jag höll på att ge upp. Men sen ringde hans fru och sa att dom hittat bilden. Jag åkte dit. Artikeln är räddad! Och klockan närmar sig sju.
Ni får inte se hela bilden förrän i VLT måndag åtta dar. Men ni får se en detalj, skyltfönstret mot Knutsgatan. Jag är ganska säker på att någon av bloggens bilkunniga läsare kan hjälpa mig att datera bilden.
Trevlig helg, önskar jag, med ännu ett vykort ur Rolf Södermans samling.
Den raka listen på sidan av den vita Forden berättar att detta är årsmodell 1954. På 50-talet ändrade de amerikanska bilarna utseende varje år, så datering låter sig lätt göras.
Tack! Jag visste väl att du kunde. Undrar hur det kom sig att Olle Bennström fick ta över agenturen för Ford från Yngve Swenson? Hälsningar Anders
”Kriget hade pågått någon tid och det blev snart tyst från Fordfronten, men då kom i stället offensiven från Göteborg. En dag uppenbarade sig Volvos dåvarande försäljningschef Hilmer Johanson och meddelade att direktionen hade lämnat order, att nu skulle alla försäljare som sålde andra vagnar än Volvo bort och inte längre få representera det svenska märket. Det var ord och inga visor och ultimatum gavs vari det tydligt hette att ’därest ni inte slutat sälja Fordvagnar den 1 oktober är förbindelsen med Volvo bruten’”
Skriver Yngve Swenson i ”Bilder i backspegel” från 1954.
Hej, Läste just samma sak! Boken skrevs 1954. Swensons skulle få tillbaka agenturen för Ford när Bennström sålde sin bilfirma runt 1960. Mer om det i artikeln. Hälsningar Anders
Yngve Swenson o bilar i all ära …… men
”… VSK:s marknadskommittés möte …”
intresserar mer: VOFFOR går bandyn så dåligt (publikt etc)?
# Tillberga-konkurrensen gör väl varken till eller ifrån.
# Tids-”andan” med stort utbud etc slår hårt mot allt …
— VSK bandy har väl inte tappat mer än vad andra tappat?
# VAD MAN KAN GÖRA:
— Bandyn har utvecklats så den blivit tråkig, och reglerna
har inte alls hängt med. Jag ska åter ta kontakt med mr K-E E.
— Arenan = BANDY-BUNKERN är byggd strikt ekonomiskt
och därmed försvann trivseln. Jag upplever högtalarna som
skräp — hörselslingor skulle vara bra (många äldre i publiken).
Hallen är tråkig, ingen stämning, ju mindre publik det är ju tristare blir det, en ond cirkel…Inte så lätt att göra något åt hallen nu i efterhand.
TV sändningarna kan väl vara bra för intesset för sporten men inte förbättrar de publiktillströmningen för hemmalaget. Det gäller hockyn också. Tyvärrr är jag själv ett dåligt exempel, stannar gärna i TV soffan istället för att gå till Rocklunda.
Jag tror, det är lite svårt att se, att det är en Ford Tudor Sedan eller en Fordor Sedan.