Promenerade på Björnön i går, såg höjder som jag inte sett innan avverkningen för ett par år sedan. Borde det inte ha legat en fornborg på åsen söder om Björnöhalsen? Perfekt läge för att försvara inloppet, både till Aros och Anundshög. Försöker njuta av vintern, trots att jag längtar efter något annat. Stannar och kisar mot solen och undrar varför den inte värmer.
Michael Elinder skickade ett vykort på korsningen Stora gatan och Kopparbergsvägen från 1940-talet, som en jämförelse med den bild av samma korsning på 1930-talet som jag lade ut häromdan. Huset med Sagabiografen är nytt sedan förra bilden. Det huset är kvar i dag. Kafé City ligger på andra sidan Stora gatan.
Och så var det bilden i går på Aseatransporten. Jag tror jag vet var den är tagen. Vällingklockan och skorstenen gav tillräckliga ledtrådar. Mitt svar är Skultunavägen vid Karlslund. Titta på bilden här nedan. Huset med vällingklockan syns längst bort. Klockan var ett minne från tiden när Karlsund var en stor gård med arbetare. Skorstenen hör till den kolpanna som gav värme åt ålderdomshemmet.
På ett tidigare negativ har David Eriksson fångat transporten av statorn från Asea nere i stan, på väg från Emausverkstan. Men varför kör dom där? Var det smartaste vägen till Skultunavägen? Förresten, varför bry sig om detta. Jag borde läsa på om Mingkejsarna och Mao i stället, inför resan till Peking på måndag. Eller skriva en vettig artikel om någonting som jag inte kommit på än.
För övrigt är det bara att gratulera Sirius.
Väldigt intressant fotografi från Stora gatan. Men nu har det dykt upp ett konditori till! Bredvid Björkstedts anrika färghandel. Vad heter det kondiset?
Någon (exvis Anders L.) borde kartlägga konditorierna i Västerås under 1900-talet. Jag kan givetvis bistå med en del kunskap. I synnerhet om en del ”törstiga” bagare.
Larssons kafé. Kolla Claes Björkstedts kommentar den 21 februari.
Skönt att du knäckte gåtan med var ASEA-transporten stod! Nu kan jag sova lugnt igen.
På frågan om varför ASEA-transporten åker dessa stadsgator är svaret att detta är faktiskt bästa vägen till Skultunavägen. Det långa ekipaget skulle aldrig ha klarat den trånga, rätvinkliga, korsningen Stora gatan – Köpmangatan, som var den ordinarie vägen till Skultuna. Istället väljer man ett antal trubbvinkliga korsningar genom centrum för att de är lättare att klara.
Stora transporter är inte lättare idag; i förrgår satt en jättemotorbåt fast i Rocklundarondellen.