Glömde berätta att vi såg en riktigt bra film i lördags. The King’s Speech med Colin Firth och Geoffrey Rush. Vilket spel, vilken brittisk orgie i underspel och nyanser. Njutbar från första till sista sekund. För min egen del var det extra intressant, jag stammade kraftigt när jag var yngre och jag vet hur det kunde kännas. Fast det var väl skillnad om man var kung förstås.
Tog en promenadssväng runt kvarteren med ångkraftverket igen. Nånstans måste man ju gå. Häpnade över vattnet längst inne i kanalen mellan kraftverket och Skitviken. Trodde de hade sanerat, men oljan, eller vad det nu var, glänste i ett försök att verka förförisk.
Skrev om motorbanan på Gryta i Frågor om förr i dag. Jan-Åke Alkeblad hade skickat mig en fin bild på en motorcykel med sidvagn från entrén till anläggningen 1948. Jag skrev att banan låg i närheten av Gryta gård, där Önsta kyrka ligger i dag. Åke Enström ringde. Han minns exakt var banan låg. ”Ser du aspdungen i bakgrunden, till vänster om nummerskylten på motorcykeln? Där ligger Ormkärrsskolan. Motorcykeln är på väg söderöver på den grusväg som gick upp från Gryta, förbi Önsta och Gryta gårdar.”
För alla älskare av bilmodeller kör vi nu en bild på en parkering vid Hamngatan, bakom Rådhuset. Vi ser Slottet på andra sidan ån. Nånstans innanför här låg Rådhusbuffén en gång i tiden.
Volkswagen ”baggen” var Sveriges mest sålda bil på slutet av 1950-talet. Helt följdriktigt ser vi att av sju bilar är tre stycken VW ”baggen”.
Min far hade en 56:a och en 61:a, så de känner jag igen.
Den närmaste folkvagnen har den stora bakrutan som kom på 1958 års modell, men har inte fått några blinkers uppe på framskärmarna, vilket kom 1960. Den är alltså av årsmodell 1958 eller 1959.
Nästa bil, Volvo PV:n har den stora bakrutan som kom på 1958 års modell (den också !) och de stora bakljusen som kom samtidigt.
Amazonen verkar vara från mellan 1958-1962, för den har inga backljus, men hel nummerskyltsbelysning.
Bilden är alltså tagen tidigast 1958, men kanske något år därefter.
Jag fortsätter häpnas över kunskaperna. För egen del måste jag lita till nån slags intution som säger mig att en bild av det slaget borde vara från ”tidigt sextiotal eller möjligen sent femtiotal”…
/A
Apropå Grytabanan. På 40- och 50 talen var speedway stort. Köpings speedwaylag hette Kuggarna, Eskilstuna hade Smederna och Västerås ville inte vara sämre. Gurkstadens klubb hette Vesslorna och de körde på Gryta. Min morfar bodde i Krylbo och han drog i gång Folkare MK och de fick heta Masarna. Men det är en annan historia. Om Volkswagen. Min farfar hade råd med en VW 1956 och den körde han till sin bortgång 1973.