Skrev om Ernst Danielson i Frågor om förr i dag. Ingenjören som var ett tekniskt snille. Utan honom hade Asea kanske inte kunnat tjäna pengar på Jonas Wenströms trefasuppfinning. Det var Ernst Danielson som förbättrade den och gjorde den kommersiellt gångbar i mitten av 1890-talet. Ernst Danielson var bara 41 år när han dog i lungsjuka. Här är en familjebild som inte fick plats i reportaget.
Ernst Danielson efterlämnade makan Marie-Louise och en son, som dock avled vid tio års ålder i samma sjukdom som fadern. Men Ernst hade en bror som hette Frits, och hans barnbarnsbarn Harriet Sandvall mejlade mig. Hon bor i norra London, dit ryktet om artikeln nådde fram med blixtens hastighet. Harriet vill skicka mig ett specialarbete om sin farfarsfar som hon gjorde på gymnasiet. Förmodligen får jag veta mer om mannen, vars verk var epokgörande. Harriet tror inte att bilden ovan togs i Västerås utan på Stöpsjö herrgård i Värmland, där det Danielsonska familjearkivet finns.
Efter detta visar jag, som vanligt helt utan anledning, en bild från en av mina senaste promenader i omgivningen.
Fick ett vykort från Tony Evringer, som bodde i Lekandria mitt emot Mimerporten som liten på fyrtiotalet. Vykortet visade Mimerporten ännu några år tidigare. Jag gjorde en delförstoring och fick fram den här fascinerande bilden.
Vad väntar de på? Fick man inte återvända till jobbet efter lunchen förrän vid ett visst klockslag? Arbetarna står i klungor och ser ut att vänta på klartecken. En man i keps sitter utanför frisören i Lekandria.
Jag skriver om motorbanan på Gryta. Kanske dyker den här bilen upp på en bild. Än en gång behöver jag er hjälp, kära läsare. Jag vet att många av er kan mycket om bilar. Vad är det här för konstigt märke?
Det är en Peugeot 202 som producerades 1938 – 1948 med uppehåll under kriget mellan 1942 och 1945. Den hade 30 hästkrafter och var 411 cm lång. Drygt 100.000 tillverkades.
Lars, Tack, jag visste väl att kunskapen fanns därute i cyberrymden. /Anders
Peugeot 202 har ett kul utseende, men det var så det kunde bli när man på 1930-talet ville göra bilar strömlinjeformade.
Namnet 202 visar att detta var andra generationen av småbil med den briljanta namnsättningen med tre siffror som Peugeot har haft sedan 1929, då man kom med småbilen Peugeot 201.
201 följdes av 202, som senare följdes av 203. Nästa större storlek hette 301, osv. Denna lättfattliga namnserie med tre siffror, där den första säger storleken och den sista säger generationen och den mittersta är en nolla, har Peugeot lyckats behålla än i dag genom att 2011 presentera Peugeot 508. Helt unikt i bilvärlden med en namnserie som består i 82 år!
Michael, tack för initierat svar! Anders
Arbetarna utanför Mimerporten väntar väl på att porten ska öppnas. Som jag minns öppnades den endast när arbetarna skulle in eller ut. Enskilda passager vid andra tider gjordes genom en mindre grind där vakten kunde hålla koll. Det här kan kanske vara under krigsåren då det gällde att vara försiktig med vilka som kom och gick på ett så viktigt företag som ASEA.
Minns att det var liknande restriktion på Ica-lagret när jag var där på studiebesök som ung, när det var rast fick ingen vara kvar inne på lagret….