Mona Sahlin sa i går vad hon inte ville göra i valrörelsen men tvingades till av de dumma i partiet. Hon sa vad många av oss sa långt tidigare. Nu är det för sent. Widar Andersson sammanfattade på ett bra sätt, ungefär så här, att lördagens tal borde ha varit hennes första som partiledare, men då hade det å andra sidan varit hennes sista redan då…
Vi hade glöggmingel i går, tjugosex personer som mest i huset. Saffranspannkaka med minnen av Gotland. I dag promenad i det blåvita, ner mot Mälarstranden, där konturerna flöt ihop, men där man ändå anade Kraftvärmeverket bortom Utter Inn och en grön pinne som betyder det motsatta till röd pinne.
Glömda båtar är lika sorgsna som övergivna utemöbler. Kråkan håller utkik.
Rolf Gustafsson har köpt ett par ex av Minnen av en stad av mig. En bok skickade han till sin byggmästarkompis Stig-Åke Wallin som bor i Spanien så här års. Stig-Åke hörde av sig när han fick se bilden på simtävlingen i gamla varmbadhuset från sent femtiotal. ”Det är jag som vinner! Jag minns det som igår.”
Vad blev det förresten av sjölejonet som sprutade vatten när badhuset revs? Någon som vet?
Häromdan visade jag en bild från 1971 när vi var på väg nånstans genom ett sent eller tidigt Västerås. Jag undrade litet över huset, men tyckte mig skymta Östra Kyrkogården. Jag fick flera kommentarer – och en klargörande bild från Ivar Nyström. Huset låg längs Kopparbergsvägen i hörnet där Karlsgatan går upp till vänster, efter gamla epidemisjukhuset.
Så ännu en bild från den där lilla ”trädgården” med träd och staket på Stora gatan, som förbryllade mig tidigare i veckan. På det här färglagda vykortet från 1910-talet, eller möjligen 1920-talet, ser man grönskan till vänster på Stora gatan, mellan Vasagatan och Sturegatan.
Bilden på huset med alla mopederna framför är tagen 1960-1967, för den parkerade bilen är en SAAB 96 som kom 1960, och vänstertrafiken upphörde 3 september 1967.
Troligen kan den mopedkunnige datera noggrannare, för det står ju en ny moped i skyltfönstret.
Min känsla är ca 1962-1965, mest beroende på att mopederna har ursvängd ram. År 1966 blev det vanligare med hög ram och limpsadel, t ex Crescent Topper.